sunnuntai 20. syyskuuta 2009

Tekniikkaa ja keittiöhommia

Puhuri blogissaan manasi tikkuilevaa digiboksiaan ja minä kirjoitin piiitkän myötätuntoisen kommentin kun yli-innokas explorer haistoi taas että mua pitää suojella - liikkistä!- ja hävitti kommenttini taivaan tuuliin.
Tässä kohtaa hihkaisin miehelle ylös että jos minä vaihdan oman oletusselaimen tulikettuun, niin vaihtuuko hänen selaimensa samalla (tuolle tasolle ei tietotaitoni ulotu että tietäisin automaattisesti.) Ja what do you know, mies ilmoitti ettei meillä Firefoxia edes ole. Stana! En ole tiennyt kun en ole aikaisemmin tutkinut. Hän ei kuulemma jaksanut tapella yhteensopivuusongelmien kanssa. No, ei sille sitten mitään voi, mikä minä olen moittimaan, en ole meidän pääkäyttäjämme.
Palomuurin turvatason pudotus auttoi hiukan mutta etenkin bloggerin blogien kommenttilaatikossa tätä tapahtuu vähän väliä. Kai tässä pitää alkaa kirjoittaa kommentit notepadilla ja askarrella-paskarrella ne sitten kommenttilaatikoihin.
Keittiössäni on kaksi isoa muovikassillista luumuja ja yksi kassillinen omenoita joten nyt menen googlettamaan luumureseptejä. Hilloa en tahdo tehdä, pelkään kuumentaa purkkeja.

2 kommenttia:

Puhuri kirjoitti...

Kiitokset myötätunnosta, tuli perille tätäkin kautta. Ja aurinkoista syyspäivää satoa säilöen. En itse eilen saanut ryhdyttyä mihinkään kotihommaan. Tänään tuntuu jo tarmokkaammalta.

Celia kirjoitti...

Reine, tietokoneen asetukset voi muuttaa niinkin, että sillä on useampia pääkäyttäjiä. Minä olen tämän koneen toinen pääkäyttäjä ja voin asentaa ja poistaa ohjelmia omalle puolelleni. Koska olen pääkäyttäjä, pääsen myös lasten käyttäjätileille katsomaan, mitä he puuhailevat. Lapset eivät kuitenkaan pääse minun ja miehen tileille, sillä ne ovat salasanan takana. Salasanat estävät myös meitä aikuisia käymästä toistemme käyttäjätileillä.

Lapset kuitenkin voivat asentaa omia ohjelmiaan omille tileilleen eikä se häiritse muiden tilejä.

Arvelenkin, että vaikka et ole koneesi pääkäyttäjä, pystyt imuroimaan netistä Firefoxin ja asentamaan sen omalle tilillesi. Tämän ei pitäisi häiritä miehesi käyttäjätiliä millään tavalla. Edellyttäen tietenkin, ettei koneessa ole jokin esto, josta minulla ei ole haisuakaan.