maanantai 21. syyskuuta 2009

Eikö perusopetus ole julkista enää???

Pitkin syksyä olen ihmetellyt Nollakakkosen opettajan tietynlaista, hmm, ynseyttä, niukkasanaisuutta ym. Pari kertaa olen joutunut menemään poikaa hakemaan eli ollut koulun pihalla tai käytävällä odottamassa, kun on lähdetty jonnekin suoraan koululta ja näissä tilanteissa olen kokenut että ekaluokkalaiseni opettaja on suorastaan närkästynyt siitä että olen tunkeutunut hänen reviirilleen.
Mietin että onko oma näkemykseni ryvettynyt Ysiseiskan asioita selvitellessä. Onko minulla ennakkoasenne koulua kohtaan? Olisiko sittenkin pitänyt valita se toinen koulu? Jnejne.
Tänään puhuin pitkään puhelimessa Nollakakkosen luokkakaverin äidin kanssa, asiasta, joka koskee minun poikaani, hänen poikaansa ja yhtä kolmatta poikaa. Äiti (sanon häntä M;ksi tästä eteenpäin) soitti asiasta jo eilen ja juteltiin Nollakakkosen kanssa. Juttu ei ole kamalan vakava mutta kuitenkin sellainen että ilman muuta olisin odottanut opettajan ottavan yhteyttä meihin vanhempiin.
Minä missasin lukuvuoden ensimmäisen vanhempainillan. Olin yksinkertaisesti yliväsynyt. Nyt harmittaa, sillä kun M:n kanssa juttelimme puhelimessa, selvisi, että poikien opettaja oli siinä vanhempainillassa vetänyt rajat vanhemmille: pihalle voitte tulla vastaan, koulun sisäpuolelle ei ole mitään asiaa! Siis TÄH?
Koulu jota viisi kuudesta lapsestani on käynyt, tämä kyseinen koulu, on aina ollut ylpeä "kyläkoulun" maineestaan ja koulun ja kodin välisestä yhtestyöstä.
Ja nyt tulee sitten ekaluokan opettaja joka sanoo näin. Joka on selvittänyt kolmen pojan välistä tilannetta poikien kesken eikä ole ilmoittanut osapuolten vanhemmille. M oli saanut kuulla asiasta KOULUN ILTAPÄIVÄKERHON OHJAAJALTA, ottanut yhteyttä opettajaan joka on sanonut että hän "seurailee" tilannetta pari viikkoa. Ja nyt kun M soitti suoraan minulle ja toisen pojan äidille, minä otin kouluun yhteyttä Wilman kautta (koulun ja kodin välinen sähköinen kohtaamispaikka) ja kysyin että miksi meille ei ole tullut tietoa, ei reissarissa, eikä Wilma-viestinä.
No, tänään M soitti uudelleen. Opettaja oli soittanut ja ollut närkästynyt siitä että M on soittanut meille - asiassa joka koskee mitä suurimmassa määrin meidän lapsiamme! Sitten opettaja oli sopinut tapaamisen Mn ja tämän pojan kanssa siten että koululla huomenna ovat ensin M+poika ja sen toisen pojan perhe 12. -12.30 ja sitten meidän perhe tulee mukaan 12.30 eteenpäin.

Odottelen edelleenkin omaa viestiä tapaamisesta. Jollei sitä kuulu, menen kahdeksitoista koululle huomenna.

Olen hiukan ollut varpaisillani kuopukseni koulunaloituksen suhteen, on tuntunut siltä että kaikki ei ole ihan ookoo mutta mihinkään konkreettiseen en ole päässyt käsiksi vielä.
Läksyistä kulkee tieto huonosti, yleensä ope merkkaa reissariin läksyn unohduksen, mutta itse läksyjä ei näytetä merkittävän mihinkään. Liikuntavarusteita Nollakakkonen on unohdellut kotiin kerta toisensa jälkeen ja sekin selvisi nyt miksi.
M kertoi että ykköset joutuvat vaihtamaan liikkakamat päälle ulkovessassa! Missä siis toiset oppilaat käyvät jatkuvasti. On kuulemma liian hidasta viedä ykköset pukuhuoneisiin ja vaihdattaa siellä.

Minä voisin ehkä nielaista tämän kokemattomana ykkösen äitinä, Mutta jumalauta, koulu on tuttu jo kahdenkymmenen vuoden ajalta, minä tiedän sen pukuhuonetilat ja meiningit! En yhtään ihmettele että poikani "unohtaa" liikkakamat kotiin jos ne pitää vaihtaa ahtaassa vessassa jossa ravaavat toisetkin oppilaat ees taas.

Ja tiedän senkin että perusopetus on julkista ja tuntia saa mennä tahtoessaan seuraamaan ja ainakin vielä Ysivitosen ja Ysiseiskan aikana siihen jopa kannustettiin.

Tiedän ikävä kyllä senkin että nykyinen rehtori ottaa itseensä kouluun kohdistuvan kritiikin. Ja sen että olen hänen silmissään hankala äiti. Mutta nyt tiedän että en ole ainoa joka on tämän syksyn menoa ihmetellyt. Helpotti suunnattomasti. Tuohon on tultava muutos, tiedonkulun pitää parantua ja minä viis veisaan siitä jos leimaudun hankalaksi.
Eikä yksi ynseä ykkösluokan opettaja tai rehtorin hauras ego minua pysäytä!

1 kommentti:

Celia kirjoitti...

Kyllä perusopetus on vieläkin julkista ja koululle saa ja voi mennä sisälle, vaikka opettaja nyrpistelisikin nenäänsä.

Opettaja on myös velvollinen pitämään huolen omalta osaltaan siitä, että kodin ja koulun yhteistyö sujuu asiallisesti. Nythän se ei näytä sujuvan, kun tieto ei kulje opettajalta vanhemmille. Minusta on ihan asiallista, että puutut epäkohtaan. Se on mielestäni suorastaan hyvä juttu. Kukapa lapsen puolia pitäisi jollei hänen vanhempansa. - Opettajan lähin esimies on koulun rehtori. Seuraava aste on koulutoimi ja sen jälkeen lääninhallitus, mutta tietenkin kannattaa hoitaa asiaa eteenpäin aste kerrallaan.

Toivottavasti asia ratkeaa suotuisasti jo alkutekijöissään, eli siinä kun juttelette opettajan kanssa.