tiistai 6. tammikuuta 2009

Nimeni on Reine ja olen...

Loppiainen kallistuu iltaan.

Lapset ja mies kävivät sentään luistelemassa. Minä kirjoitin, löhöilin, luin, kirjoitin. Just ja just sain koneellisen pyykkiä narutettua ja kaksi helppoa ateriaa tarjolle lapsilleni.

Olen kallistumassa totaalitipattomaan tammikuuhun. Tai kai tuossa alkupäivinä tuli pari lasia viintä nautittua, mutta ystävä lähetti sähköpostia siitä taannoisesta avautumisesta jossa viittasin viiniin ja bentsoihin. Hänellä oli rohkeutta tarttua tuohon huomautukseen, kysyä suoraan miten minulla menee ja ilmaista huolensa.

En ole missään riippuvuuden syöverissä. En vapise ja tärise ja tunne pakonomaista tarvetta tyhjentää talon alkoholivarastoja. Siinä sitä olisikin - miehellä on isänpäivän viskipullo edelleen korkkaamatta, odottaa sitä erikoistilannetta. Lisäksi talossa on lahjapunaviini, naapureiden joulutervehdys meille.

Diapamista, sain sitä reseptilääkkeeksi hammaslääkärikammoon alun pitäen ja 2000-luvun alun paniikkikohtauksiin joita sain busseissa. Resepti on ollut varalla, uusittu aika ajoin ja pakkaus on ollut jemmassa viikkokausia koskematta.
Nyt joulukuussa, kun joulu ahisti, kävin hakemassa satsin tuotakin. Jouluahistusta seurasi parisuhdepakkanen. Oli kuulkaa äärimmäisen helppoa nappaista tabletti ja pitää tyynen rauhallinen julkisivu tuntui miltä vaan. Ja jos sitä pysähtyi miettimään niin sillä hetkellä se tuntui pieneltä hinnalta. Bentsoriippuvuus, so what? Jos se onkin niin että minun mielialastani roikkuu tämän perheen koko tasapaino? Niin kuin mies väittää? Niin jos minä pienellä määrällä halpaa kemiaa saan sen rauhallisuuteni säilytettyä, niin eikö se ole suorastaan velvollisuus?

Olisi pitänyt tajuta jo tuossa vaiheessa että metsään mennään.
Viime aikoina olen lueskellut paljon. Mykkäkoulusta valtapelinä. Päihderiippuvuudesta, ja etenkin bentsoista, toleranssista, vieroitusoireista. Kuvittelin ettei viimeksi mainittu koskisi ikinä minua. Alkoholin ongelmakäyttö sitäkin vähemmän.

Haluan palauttaa punaviinin sille paikalle mikä sillä oli elämässäni aikaisemmin. Hyvien aterioiden ja hyvien kahden keskisten hetkien höysteeksi. En lääkkeeksi ahdistukseen tai tekohymyn pitämiseksi. Diapamin tahdon pois elämästäni kokonaan.
Terapiaa, apua. Omaa? Parisuhdesellaista.

Tuntuu varmaan tekosyyltä sanoa että se tie on käyty mutta niin se vain on. Omaterapiassa - jonkinlaisessa - olen käynyt vsta 1998, sen jälkeen kun sain masennudiagnoosin. Erikoissairaanhoitajan vastaanotto 4-6 viikon välein. Neljä eri hoitajaa joista yksi sairasteli itse niin paljon että kolme neljästä käynnistä peruutettiin poliklinikan taholta. Viime keväänä ilmoitin että tämä ei toimi ja hoitava lääkäri jota en koskaan nähnyt vaikutti helpottuneelta, käski minun uusia reseptini terkkarissa ja sanoi että sinähän olet jo töissäkin, hyvin sinulla menee.

Pariterapiaa, siihen sain miehen mukaan jossain vaiheessa. Hän oli siellä auttaakseen minua. En tiedä mikä sai hänet perumaan puolitoista vuotta sitten viimeisen ajan, minulle kertomatta. Ehkäpä se että terapeutti sanoi että parisuhteen kommunikaatio-ongelmat ovat molempien asia. Mies ei siis ollutkaan siellä vain minun tukenani vaan myös itsensä takia. Se oli todennäköisesti kestämätön ajatus.

Joka tapauksessa, päivänä jona meidän piti mennä hän vain ilmoitti peruneensa ajan jo kuukausi sitten. Tarkistin terapeutilta että joo, näin on. Kävin kerran yksin siellä lähinnä raivoamassa siitä miksei mulle oltu edes sieltä ilmoitettu että aika on peruttu..terapeutti oli äärimmäisen hämmästynyt että eikö tämä ollutkaan yhteinen päätös, kun hän sai niin sellaisen käsityksen.
Jaa miten niin kommunikaatio-ongelmia?

Minä voisin ehkä hakea apua mutta kun en enää tiedä mihin enkä mistä, enkä usko että meillä on asiat tarpeeksi huonosti - tai siis on niin paljon sellaisia joilla on huonommin.

Kun sitten joku ilmestyi vielä vanhaan blogiinikin moittimaan minua kielteisyydestä, pimahdin täysin. Se ei ollenkaan auttanut joulunalusaikaa perheessä. Eikä viinin ja nappien vähentämistä, päinvastoin. Tuntui että viimeinen kanava jossa sain sanoa miltä opikeasti tuntuu, oli tukittu. Sitä helposti suurentelee asioita kun menee huonosti.

Mutta juopoksi en halua. Enkä pilleristiksi. Luisu on helppo ja salakavala mutta ovat kuitenkin niitä asioita jotka voi kokonaan lopettaa. Niin kuin tupakointi. Tulee viidestoista savuton vuosi täyteen keväällä. Minä pystyin siihenkin ilman kenenkään apua ja jo nyt on kumma jollen tähänkin pysty.

Askel yksi oli kirjoittaa tämä teksti. Julkaisen, en julkaise...julkaisen.

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei Reine,

Kolahti tuo punaviini kirjoituksessasi. Itse aloitin tipattoman tammikuun ja toivottavasti tulee myös tipaton helmikuu. Punaviinin pitäisi olla se juoma erityisiin hetkiin tai lasi silloin tällöin eikä pullon lipittäminen kerralla pari kertaa viikossa "janojuomana" (kun ei enää tule siitä edes humalaan niin sehän menee kuin itsestään). Niinpä päätin että nyt riitti - ja kaupasta haen nykyään "korvikkeeksi" rypälemehua, on edes punaviinin väristä ja huomattavasti terveellisempää. Mutta voimia myös sinulle tuohon tammikuiseen tipattomuuteen ja kiitos avoimuudestasi, vaati varmasti paljon rohkeutta, ei vain julkaista kirjoitusta vaan myös katsoa asioita rehellisesti silmiin.

Terveisin,
Marina

Anksu kirjoitti...

Kiitos, kun julkaisit! Täällä muuan jahkailee masennuksensa kanssa eikä saa itseänsä hakemaan apua siihen.

Meillähän lapsen nukahtamisongelmat ovat pääosin tietysti äidin aiheuttamia, kun nyt on kahdestaan oltu lomalla koululaisen kanssa... MITÄÄN tekemistähän ei ole sillä, että vanhemmat riitelevät ja karjuvat pää punaisina toisilleen ja siinä sivussa välissa kiljuvalle lapsellekin. Mä en vaan jaksaisi riitelyä ja huutoa, asiat kun voi selvittää puhumallakin.

Ei kun eteenpäin, kohti arkea. Halauksia.
Anksu

Anonyymi kirjoitti...

Yes you can! Olet oikeassa: ongelma on viisasta kuristaa ituunsa ennen kuin se kasvaa Ongelmaksi.

t Kirsi

Arkienkeli kirjoitti...

Kirjoittaminen lienee ollut jo se toinen askel, asian tiedostaminen se ensimmäinen : hienoa nainen! Olen ylpeä sinusta ja sinä pystyt ihan mihin vaan tässä maailmassa!!!

Ja laita meiliä jos tuntuu että pää halkeaa, mulla on laastaria ja teippiä ja liimaa ja paalinarua, niillä pysyy kiinni :D

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä Teipattu Hamsteri,

luin blogituksesi. Hyvä että tiedostat vaarat ja niihin altistavat asiat. Toiset ovat helpommin addiktoituvia, toiset eivät tunnista tai tunnusta addiktoituvansa tai -neensa.

Jos oma toleranssi (ja mikäs se muukaan rajaisi) on se, millä mitataan omaa elämää, ilman muuta heittäydyt kuiville.

Täytyis pitää taas jossain vaiheessa kai sitdown -sessio ja puhua naamat väsyksiin.

Nimim. Huolestunut Helsingistä.

P.S. Sähkö-Kusti polkee ja puhelin toimii.. *wink* Kynnys ei liene niin korkea että saisit tikkuja tiedät-kyllä-minne?

satu kirjoitti...

Mitäpä tuohon enää sanoisi.
Muut sanoivat kaiken jo.
Kaamos on kökköä aikaa. Nostan hattua jokaiselle, joka tekee hyviä päätöksiä ja elämäntaparemontteja näihin aikoihin.
Onnea urakkaan.

Celia kirjoitti...

Viisaita mietit. :)
Omista pääasioistani olen avautunut jonkin verran blogissani, mutta avaudunpa vielä täälläkin.

Minua alkoholi masentaa ja ahdistaa. Siksi olen rajoittanut sen käytön mahdollisimman vähäiseksi. Terapia on ollut myös minulle varsin yksinäistä puuhaa. Edes pariterapiaan, mies ei halunnut tulla vaan kävin sitä yksin ennen kuin hakeuduin terapiaan masennuksen ja ahdistuksen vuoksi. Terapiassa kävin nelisen vuotta. Nyt on terapia ja lääkkeet taakse jäänyttä elämää. Tiedän kuitenkin, että jos masennukseni tai ahdistukseni uusiutuu, tiedän, mistä haen apua. Luulen myös, että lääkkeitä en suostuisi syömään ilman terapiaa. Minusta ne kuuluvat yhteen. Uskon nimittäin, että pelkät lääkkeet eivät paranna masennusta. Tarvitaan muitakin työkaluja, ja terapiassa saa niitä - uusia ajatusmalleja.

Anksulle ja muillekin terveisiä. Masennuksen hoitaminen kannattaa. :)

Anonyymi kirjoitti...

Mun sympatiat on kyllä sun puolella, Reine, ehdottomasti. Rohkea ja symppis tyyppi olet. terv. Alohomora

Anonyymi kirjoitti...

Kankeampa oman sormeni mukaan. Minusta olisi tullut tosi hyvä alkoholisti aikoinaan. Niin helposti meni juoma kurkusta alas kun oli jotain "ongelmaa". Se säikäytti ja teki minusta lähes raittiin eli noin pariin hyvään hetkeen vuodessa.

Kun jouduin terapiaan siis ihan psykiatrille hoitoon sain lääkkeet ja kävin vastaanotolla.
-92 oli vielä kunnallisella hyviä psykiatreja.

Sit vastaanotot jäivät vähitellen samoin lääkkeet. Kuitenkin kun elämässä on ollut niitä kovia aikoja kuten avioliitto-ongelmat, lapset, monet kuolemantapaukset, oma syöpäni ja nyt mieheni sairaus, olen turvautunut lääk-
keisiin yhtään häpeämättä. Lopetan hissukseen kun en enää tarvitse. Otan uudet kun siltä tuntuu.

Monet on kokeiltu diapamit, cipramilit ym. Tämä
mitä nyt syön on ollut hyvä. Olin jo sen lopettanut, mutta miehen sairastuminen sai tarttumaan uudelleen purkkiin. Muuten en pysyisi kasassa tässä elämän tilanteessa.
Ei lukitse tunteita ja kuitenkin on hyvä olo ja pystyy nauramaan ja itkemään.

Nykyisin vain on todella hankalaa saada hyvää terapeuttia, kokemusta on. Mieheni käy nyt 4 vuotta yksityisellä. Kunnallisella puolella
vuoden aikana nähtiin kerran 15 minuuttia psykiatria ja sekin aika oli tappelua. Oli pakko soittaa tosi ylhäiseen portaaseen saadakseni muutoksen lääkkeisiin.

Minulla, tyttärelläni ja tyttären tyttärellä ja pojalla on eräänlainen dysfasian laatu.

Tytär sanoi jotta välillä pimahtaa niin että silmissä pimenee, mutta on jo oppinut hallitsemaan sitä. Eli Dysfasian erimuotoja on lukihäiriöt, puheongelmat, adhd oireyhtymä ym. vastaavaa. Olen jo lähes 65 ja vieläkin on välillä ohjelmoitava itseään ettei joka asiasta pidä pimahtaa. Siksi syön lääkkeitä että pysyn nahoissani ja olo on hyvä.

Johan tuli juttua taas mutta jaksuja ja kiitos
että saan olla nettiystäväsi.

Pirre (joksi minua oikeasti kutsutaan)