keskiviikko 4. marraskuuta 2009

Would you love a monstermom?

Prkles, jos Susun galleriahuone olisi totista totta, muuttaisin sinne just!¨

En minä tiedä muista äideistä, pystyvätkö pitämän kiinni sovituista jutuista/valvomaan koulussa tapahtuvia asioita/lukemaan kristallipallosta miten opettaja toivoo vastaavan viesteihin (tästä lisää myöhemmin) ja kaiken tämän oman toimen ohella.

Jos näin on, tunnustan vajavaisuuten ja nostan hattua. Olette sankareita, moniajon mestarit.

Minulla oli eilen partiovanhempien kokous, joka kestikin kaksi pyöreää tuntia kun kämpällä oli tapahtunut yhtä ja toista mistä piti puhua, ja myyjäistouhutkin käynnistyvät hieman yskiskellen, alkaen kirkon keittiövuorojen varauksista.

Luulin olleeni vallan erinomainen äiti kun sain pesueelleni ruuankin laitetuksi ennen kuin ryntäsin kokoustamaan. Vaan mitä löydänkään kun kotiudun???

Arvasitte ehkä, kaiken sellaisenaan. Tiskikoneen täynnä puhtaita, tiskipöydän tursuamassa likaisia. Välipalaa oli osattu tehdä ja leipä ja juusto jätetty kuivumaan. Kaikessa rauhassa kuivettuivat pöydällä myös paprikat ja porkkanat joita olin lohkonut jauheliharisoton kaveriksi.

Aamu alkoi sillä että piti herättää kuudesluokkalainen. Joka ikinen ilta sanomme että laita se kännykkäs herättämään. Joka ikinen aamu jo jonkin aikaa olemme joutuneet karjaisemaan että NYT YLÖS, sulla alkaa puolen tunnin päästä koulu! Ei riitä että ekaluokkalaista joudutaan muistuttamaan kaikesta mahdollisesta, kuudesluokkalainen on unohtanut sen miten koulua käydään. Läksyt, herätykset, kaikki mättää!

Tiskikone, roskien vienti jne. ovat lasten kotitöitä jotka on jaettu viikolle tasaisesti. Lapset ovat itse hoitaneet jaon aikanaan mallikkaasti ja esitelleet minulle aikaansaamansa työnjaon. Olin vaikuttunut.

En ole enää. Joka ikinen on vapaamatkustanut tehtävistään jo ties kuinka pitkään ja jos mulla on ollut kiire, olen sitten huitaissut hommat samalla draivilla itse...virhe, tiedän! Olisi pitänyt vahtia, valvoa, kontrolloida, muistuttaa, muistuttaa,muistuttaa och så vidare!

Ja sitten kun kuudesluokkalaisen ylösnousemuksen lisäksi jouduin vielä etsimään kissojen koirien kanssa ekaluokkalaisen uintikamoja, turhaan (tänään olikin sitten sisäliikuntaa) oli mitta täysi.
Hirviöäiti astui esiin ja KARJUI jälkikasvulleen että nyt perkele riittää. Ja paljon muitakin sanoja, painokelpoisia ja ei painokelpoisia.
Ysiluokkalainen pelastautui bussipysäkille vyöryn alta mutta pojankutaleet eivät päässeet minnekään. Mies sai vauhtiherätyksen hänkin - mitäs jumitti työpajassaan eilisen illan sen sijaan että olisi katsonut miten iltatoimet menevät!

Juu, eihän se niin mene että avaudutaan kerran kuussa ja sitten ollaan vihaisia. Mutta jos toinen vaihtoehto on jatkuva valvonta ja muistuttelu, niin perhe kääntää sen mielessään mäkättämiseksi, ja silloin sisältö jää kuulematta ja viestistä tulee bulkkihälinää.

Minä en tiedä miten saisin arjen sujumaan nykyisin! Ihan totta, toivottavasti tämä oli helpotus jollekin oman arkensa kanssa kipuilevalle. Että yli neljännesvuosisadan äitimisen jälkeen tää ei osaa!
No, nyt on tyyntä myrskyn jälkeen ja mies ja nuorimmainen syövät aamupalaansa rauhaisasti jutustellen. Kuudesluokkalainen lähti kouluun varsin vauhdikkaasti evästyksenään äidin: "ja jos sua ei näy kotona kolmeen mennessä niin arvaa miten sulle käy!"

Puhtaiden, ryppyisten pyykkien kasa ulottuu noin vyötärölleni asti (pituutta 170 cm). Mutta ne eivät karkaa minnekään. Minä teen runoanalyysin vaikka tämä koti romahtelisi palasina päälle! Tämä ei ole minun yksityisyritykseni vaan viiden ihmisen yhteinen homma. Nih!

EDIT: tässä kohtaa kaiken kohtuuden nimissä on sanottava että Ysivitonen huolehtii mallikkaasti läksynsä, omat asiansa ja kiinnittää huomiota ympäristöönsäkin kohtuullisessa määrin. Kokonaisuus tässä romahtelee, olisi varmaan kvartaalikatsauksen paikka. Äidillä on enemmän muita hommia kuin koko vuonna yhteensä ja koulumaailma on kaikilla kolmella muutosvaiheessa, yhdellä alkoi, kahdella loppuu, tietyltä osin siis.Mutta siis tosiasiaksi jää että minä en ole "vain" kotona ja vaikka olisin, en ole yksin vastuussa kodista!

12 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Iha oikke. Mietin, että josko jättäisit a) mukulan herättämättä, b) roinat roikkumaan. Jos vaikka havahtuisivat itse huolehtimaan, kun a) oikeasti nukkuvat pommiin b)roipe yltää yli polvien? Jospa tajuaisivat, etteivät asu hotellissa?
Tietysti voi käydä niin, etteivät hokaa siltikään...:)
Kirsi

Anonyymi kirjoitti...

MOi
Reine! Kävitkö meillä ??? Minulta puuttuu vain tuo partiossa ravaamien (kiitos partiolomani..)Kuudesluokkalaisen käytöstä myöten kuten meillä! Minulla oli eilen niin järkyttävä silitys ja pyykin setvimisvuori että.

Ja kaiken muistuttamisen yms ohessa pitää järkkäillä yksiä 80 hengen juhlia lauantaille.

Kuopus 4v sentäs tyhjensi ilolla ja antaumuksella tiskikoneen tänään. Huraa!

Reine kirjoitti...

Piiu, en käynyt teillä - mutta kiitos tiedosta että olisi voinut olla teiltäkin. Ja ehkä se kutosluokkalaisen käytös oli lohdullisinta kuultavaa tässä kohtaa.

Kirsi, tuo herättämättömyys ja tavaroiden jättäminen sikseen on kokeiltu jo kahden lapsisarjan kanssa. Ihan hyviä ideoita, siis mutta kun:
a) annan lapsen nukkua pommiin. Seuraus: lapsi myöhästyy -> koulu reagoi ottamalla yhteyttä kotiin ja pyytämällä vanhempia tekemään jotain -> ympyrä sulkeutuu.
b) annan roinan kasautua, astioiden loppua, jne. -> etenkin poikieni sietokyky on tässä kohtaa loputon. Aikuisilta se loppuu paaaljon nopeammin. Eli onnistuisi jos me aikuiset voisimme muuttaa muualle siksi aikaa.

Inkivääri kirjoitti...

Susupetalin huonelinkistä löysin blogisi - kovasti tutulta kuulostaa paitsi että osaat vielä kirjoittaa siitä hauskasti:)

Koita kestää, mulla on nyt Kuopus ysillä ja - koputan nyt ensin puuta - jippiii, tänä vuonna häntä ei ole tarvinnut kertaakaan hätistellä sängystä ylös ja ovesta ulos aamuisin:eihän siihen mennyt kuin kahdeksan vuotta8]

Reine kirjoitti...

Inkivääri, kiva kun tulit käymään ja KIITOS kun kerroit mitä kerroit.

Vanne omassa päässä alkaa hellittää, sain just runoanalyysin liikkeelle (kotimaisen kirjallisuuden perusopintoja yritän tässä rämpiä) ja nyt ajattelin palkita itseni Jack Bauerilla...

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

Mulla VAIN yksi, tyttöpuolinen abi-ikäinen, "lapsi", jolle tänään karjuin kitarisat suorina, että NYT RIITTÄÄ, YLÖS TAI... ja vastauksena oli hiljaisuus, tukka pystyssä nousi ja katsoi mua, kuin järkeni menettänyttä.
Eilen olin elokuvissa - puoli yhdentoista aikaa sitten kun kotiin palaisin korjailin tiskejä, pyykkejä ja äijä ja kakara AIVAN rauhassa touhusivat omiaan.
Kun joku joskus kysyy, miksi silloin tällöin katselen asuntoilmoituksista KAKSIOITA (juuri sopiva yhdelle täti-ihmiselle), syy on just toi edellä mainittu...
Eli kohtalonsisaria löytyy. Meillä vika on mussa, kun oon ihan ite kakarani pilalle passannu. Hoitaa kanssa koulut ym. mallikkaasti mutta ei tee MITÄÄN kotona...
huokailee Kirsi

Lippis kirjoitti...

Oletko kuitenkin sairastunut vahvuuteen? Tiedän, eivät tule toimeen ilman, eivät osaa, muista, ehdi, viitsi, halua, kehtaa ilman sinua.

Juuri siksi. Kun mitä sitä vaivautuu kun äiti kuitenkin lopulta hoitaa homman. Ja turhia uhkauksia viljelee. Vähemmästäkin auktoriteetti rapisee.

Siis oma osuutensa heillä, oma sulla. Molemmat vastuussa. Ja sinä voit tehdä omalle osuudellesi.

Minähän kerroin kuinka kävi kun riemastuin ainokaiselleni aikanaan..

Anonyymi kirjoitti...

Tuntuuko sustakin, että on helpompaa tehdä itse, kuin aloittaa taas homma pottatreeni-tasolta (mulla on nim. sellainen olo että tosi perusjutuista meillä saa aina lähteä) ja kouluttaa.

Mä olen ainakin itse niin finaalissa, että omalle lääkärilleni ainakin sanoin, että on helpompaa tehdä itse, kuin tapella, komentaa, tapella, opettaa, tapella, korjata jäljet. Mä en vaan jaksa!

On turhauttavaa aikuisille ihmisille (meillä lapsikin ollut jo VIIKON aikuinen) alkaa selittään, että mäkin olen ihminen, mulla on myös omia juttuja, joten olis kiva kun mun koko vapaa-aika ei menis muiden sotkujen korjaamiseen.

Anonyymi kirjoitti...

Siis unohdin "allekirjoittaa" äskeisen eli Kirsi skriivas edellisen

Reine kirjoitti...

Tipu, enpä usko sairastuneeni vahvuuteen. Siihen kaiketi liittyy kaikkivoipaisuus ja oman heikkouden kieltäminen.
Aivan taatusti nuo osaavat, ehtivät usw. ilman minua. Eivät vain tee. Mitään ei tapahdu. Tai tapahtuu hetken aikaa ja luisuu sitten taas.

Minulla on oma osuuteni, heillä omansa ja minä voin vaikuttaa vain omaani, totta, mutta jos en voi tehdä omaa osuuttani siksi että joku toinen ei tee omaansa niin mitäs sitten?
Eikä taatusti tyhjien uhkauksien lateleminen auta mitään. En siis ladellut. "Arvaa miten sulle käy? " se nyt vain lipsahti mutta maisteles niitä sanoja, jättää viestin aika lailla auki, eikö?

Kirsi, tuotahan se just on...kun itsekin haluaisi viihtyä siellä kotona ja joku toinen ei tee sitä mitä pitäisi. Kääntääkö maan ja taivaan nurin löytääkseen hommista laistaneen ja hakee tämän tekemään? Ja sitten se tekeminen on itkua ja hammastenkiristystä.
Noinhan se kai pitäisi. Mutta että sitä jaksaisi 24/7???

satu kirjoitti...

Höh.
Missä täältä on se anonyymi-idiootti kertomassa kuinka hoitaa itse kaiken malliikkaasti ja täydellisesti?
;-)

Anonyymi kirjoitti...

Tajusin itse muuten että täällä on kaksi anonyymi Kirsiä - minä abinäiti Kirsi olen myöskin miettinyt joskus tuota kaiman ehdottamaa älä herätä- systeemiä; ei toimi tytön osilta, koska HÄN ei asiasta ota paineita, taiteilijaluonne kun on. Meillä myös tuo siivoomattomuus ei herättäisi mitään muuta, kun jos eläimet lisääntyis, neiti olis vaan tyytyväinen ; )