lauantai 24. huhtikuuta 2010

Miksi sinun täytyy yrittää ymmärtää?

...minulta kysyttiin eilen. Mikset voi vain antaa olla ja tyytyä siihen että et voi ymmärtää toista?

Tämän kysymyksen esitti ihminen joka on niin läheinen ja rakas että uskaltaa sanoa minulle suoraan. Se on hyvä. Eilinen olisi voinut olla kepeämpi ja viihtyisämpi ilta ilman keskustelua jossa tämä repliikki esitettiin, mutta uskon ja toivon että niitä kepeitä ja viihtyisiä tulee vielä monen monta.

En minä tiedä muuttuuko jääräpäinen yritykseni ymmärtää milloin kenenkin kummallisia mielenliikkeitä miksikään, ennen, jälkeen ja ilman tätä keskustelua. Voi lisäksi olla että olisin parempaa seuraa ilman tätä tarvetta.

Suurin kiinnostuksen kohteeni on aina ollut ihmiset. Mikä saa heidät toimimaan niin kuin he toimivat, mikä tekee heistä jonkinlaisia. Joskus ymmärtäminen auttaa hyväksymistä, ei toki aina. En osaa kuvitella tilannetta että hyväksyisin pedofilian tai rasismin, ymmärsin sitten miten hyvin hyvänsä sitä miksi ihmisestä tulisi sellainen.
Mutta tilanteissa joissa olen jonkun kanssa napit vastakkain enkä tahtoisi olla, minä haluan ymmärtää. Vaikka sitten siksi että voisin hyväksyä sen että ihminen ei pidä minusta tai ajattelee minun näkökulmastani järjettömästi.

Eikä se minusta ole huono asia, se, että haluaa ymmärtää. Kirjoittamisessa se on ihan tervetullut ominaisuus - en osaa edes kuvitella että kirjoittaisin fiktiota jossa ei olisi yhtään ihmistä.
Ehkä se on myös oman heikkouden myöntämistä. Se että ihmisen erilaisen ajattelutavan hyväksyminen ei ole automaattista ja myötäsyntyistä, se ei tule konfliktitilanteessa helposti kuin hengitys, vaan vaatii välillä kysymyksiä, erehdyksiä, anteeksipyyntöjä, väärinkäsityksiä...
Minä itse pidän haluani ymmärtää samanlaisena kuin se mitä sanoin miehen rinnalla kahdeksisen vuotta sitten:"tahdon". Se "tahdon" merkitsi silloin sitä että pysyn tässä silloinkin kun voisin paiskata koko tyypin roskikseen.
Samalla tavalla tahdon ymmärtää mieluummin kuin antaa olla. Ehkä se merkitsee vähempää mielenrauhaa, minulle. Jos se merkitsee sitä läheisilleni, pitää miettiä uudelleen.

1 kommentti:

Maiju kirjoitti...

Hyvä huomata että jollain muullakin on pakottava tarve ymmärtää toista ihmistä tai jonkun asian.
Monta kertaa oon löytäny itteni tilasta et toinen osapuoli näkee että riidellään ja minä vaan koitan ymmärtää tätä osapuolta.

Tosin tuossa ymmärtämisessä oon menny myöskin vähän liiallisuuksiinkin. Kerran löysin itseni eräästä koulutuksesta kun tahdoin ymmärtää miks eräässä työpaikassa asiat tehdään niinkun siellä tehdään... :D